Elin Engerström - Spetsbergen 2011
Teamet
Tack till

2013-05-03 Alternativt födelsedagsfirande
Molnlocket låg kvar på morgonen och det kändes som jag skulle få en ganska grå och svettig födelsedag. Vi lämnade fjorden och gav oss upp över Sörbreen. En lite brantare start på glaciären där blåisen kikade fram, men sedan var det jämn och skön lutning uppöver. Från de stupande klippbranterna som reste sig vid sidan av glaciären hördes det intensiva snacket från mängder av fåglar.
På ett ögonblick efter 450 höjdmeter öppnades en ny värld runt oss, vi kom plötsligt ovanför molnen, klippväggarna norr och söder om oss blev skarpa i sin röd-svarta färg. Framför oss i öster tornade en vit vägg upp sig med några utstickande klippartier i nederkant, Åsgårdfonna. En fjällräv försvann snabbt över snön när den fick syn på oss. Vi hade ett gammalt skoterspår att följa vilket alltid underlättar, då vet Ronja som inte går med karta vart vi ska. Spåret bar av uppför väggen framför oss och vi följde. Med skidorna på pulkan och allt hårt fastspännt började ett kraftprov till klättring. På drygt 2 kilometer tog vi ca 400 höjdmeter. Molnen jagade oss lite underifrån och tog ibland in, men när vi väl kom upp på 950 möh, på Åsgårdfonna, så hade vi ett ljuvligt väder. Kallare men lugnt och strålade sol. Vi skidade på timme efter timme över den böljande glaciärhättan, det gick omväxlande svagt uppför och sagt utför.
Snön var hårdblåst och blå valla bet bra. Alla tre verkade ha en toppformsdag och mina teamkompisar hade knappt tid för fikastopp. Jag insåg efter några timmar att vi kunde hinna över fonna och ner i lite mer skyddad terräng om vi tog en långdag och körde på.
På kvällen gled vi sakta ner i dimman längs Tåbreen, det blev kompasskurs genom en tjock vit mjölk för att på 250 möh åter få sikt, nu under molnen. Efter den längsta skiddag med pulka jag gjort, 66 kilometer och över 1000 höjdmeter uppför, stannade vi trötta och nöjda vid Mosselvatnet. Det snöade och blåste lite. Verkar som att man även som 38-åring kan åka skidor (eller få idiotiska infall...).
På satellittelefonen väntade ett gäng härliga gratulationer, tack! Jag firade med efterrätt och sedan somnade vi snabbt.